Emanuele Arciuli, pianoforte

Emanuele Arciuli suona regolarmente per alcune fra le maggiori istituzioni musicali. In Italia, ad esempio, con l’Orchestra Sinfonica della Rai, il Teatro alla Scala, il Maggio Musicale Fiorentino, La Fenice di Venezia, il Comunale di Bologna, Il San Carlo di Napoli, il Teatro Petruzzelli di Bari, l’Unione Musicale di Torino e l’Orchestra Verdi di Milano; è invitato da festival come “A.Benedetti Michelangeli di Brescia e Bergamo”, Festival dei Due Mondi di Spoleto, Ravenna, Ravello, Miami Piano Festival etc.  Il suo impegno nella musica contemporanea lo porta ad esibirsi regolarmente nelle maggiori rassegne (Biennale di Venezia, Milano Musica, Nuova Consonanza di Roma, RedCats di Los Angeles etc.).
Tra le orchestra con cui ha suonato in ambito internazionale, ricordiamo Rotterdam Philharmonic, Brussel Philharmonic, Residentie Orkest Den Haag al Concertgebouw di Amsterdam, RTSI di Lugano, Tonkünstler di Vienna (al Musikverein, per Wien Modern), Filarmonica di San Pietroburgo, Saint Paul Chamber Orchestra, Indianapolis Symphony Orchestra e molte altre.
Fra i direttori con cui collabora citiamo Roberto Abbado, Petr Altrichter, Andrei Boreyko, Dennis Russel Davies, Yoel Levi, Brad Lubman, Wayne Marshall, James MacMillan, Kazushi Ono, Zoltan Pesko, Emilio Pomarico, Stefan Reck, Jonathan Stockhammer, Arturo Tamayo, Mario Venzago. Attivo anche in ambito cameristico, collabora con Massimo Quarta, Sonia Bergamasco, Andrea Rebaudengo.
Accanto al repertorio più tradizionale, che continua a frequentare con assiduità, Emanuele suona moltissima musica del nostro tempo. Ha eseguito in prima assoluta oltre quindici nuovi concerti per pianoforte e orchestra, molti dei quali scritti per lui. Più di cinquanta, infine, le pagine pianistiche composte per lui da autori come George Crumb, Milton Babbitt, Frederic Rzewski, Michael Nyman, Michael Daugherty, John L Adams, William Bolcom, John Harbison, Aaron Jay Kernis per citarne solo alcuni. Il progetto ‘round Midnight, eseguito fra l’altro al Miller Theater di New York, e commissionato da CCM di Cincinnati, ha ottenuto una attenzione vastissima a livello internazionale.
Il suo interesse per la musica americana si è concretizzato in un libro, Musica per pianoforte negli Stati Uniti (Edt) e in numerose lezioni, sia radiofoniche – per Rai Radio3, che televisive – per Sky Classica.
Nel 2011 gli è stato conferito il premio della critica musicale italiana “Franco Abbiati” come miglior solista dell’anno. Tra gli altri riconoscimenti, una nomination per i Grammy Award per il cd dedicato a George Crumb.
Incide per Stradivarius, Chandos, Vai, Innova Records, Bridge.
Docente di pianoforte al Conservatorio “Piccinni” di Bari, tiene regolarmente workshop per numerose università degli Stati Uniti, dove si reca dal 1998 e vi ha tenuto oltre quaranta tournée.

Emanuele Arciuli has established himself as one of the most original and interesting performers on today’s classical music scene. His repertoire ranges from Bach to contemporary music, with a strong affinity for composers from the United States.
Emanuele Arciuli continuously develops new projects and is in constant pursuit of new ideas and innovative programmes. Round Midnight Variations, a group of 16 compositions that were written expressively for Arciuli by composers such as Crumb, Babbitt, Kernis, Rzewski, Torke, Daugherty, Bolcom and Harbison, has recently sparked the interest of international critics. The variations, which were released by Stradivarius on CD under the title ‘Round Midnight – Hommage to Thelonious Monk in May 2011, have been celebrated by the international press.
His numerous recordings (Chandos, Stradivarius, Innova, Vai, Bridge etc.) include Gates to Everywhere, with music by Carla Bley, Fred Hersch, and Chick Corea, the complete piano works of Berg and Webern, the world premiere of Bruno Maderna’s Concerto for Piano and Orchestra and a lot of american music. His CD dedicated to George Crumb was nominated for a Grammy Award, and his CD with works by Adams and Rzewski won the Italian critics’ award for Best Record in 2006. Recently VAI Records has released a dvd featuring Ives Concord Sonata. Walk in Beauty, a 2cd box just released by Innova, features music by such american composers as JL Adams, Bresnick, Daugherty, Gann, Garland, Higdon,  Ballard etc.
Emanuele Arciuli regularly performs at major concert halls and festivals, such as the Berliner Festwochen, Wien Modern, La Scala Milano, Biennale di Venezia, Miami Piano Festival, Miller Theater New York, Maggio Musicale Fiorentino, Santa Fe Chamber Music Festival, Brescia and Bergamo International Piano Festival. He has collaborated with internationally renowned orchestras such as the Indianapolis Symphony, Saint Paul Chamber, Saint Petersburg Philharmonic, Orquestra Sinfônica Brasileira RAI National Symphony, Rotterdam Philharmonic, Brussels Philharmonic and many others. Conductors with whom he has worked include Roberto Abbado, Dennis Russell Davies, Yoel Levi, James MacMillan, Kazushi Ono, Zoltan Pesko, Arturo Tamayo,Wayne Marshall, Andrey Boreyco and Mario Venzago. Recent highlights include Teatro alla Scala, Saint Paul Chamber Orchestra, Brucknerorchester Linz and the world premiere of Giacinto Scelsi Concertino and Huang Ruo Piano Concerto at Concertgebouw, Amsterdam.
His newest comprehensive book on American piano music, Musica per pianoforte negli Stati Uniti, was recently published in Italy.
In May 2011, Emanuele Arciuli was awarded with the most important Italian critic’s prize, the Premio Franco Abbiati. In winning this prize, Emanuele Arciuli follows in the footsteps of Maurizio Pollini, Radu Lupu, and Zubin Mehta. The jury stated, “This pianist from Bari has been an authoritative figure on the multifaceted horizon of all things modern for years, all the while preserving a connection to tradition.”
He teaches Contemporary Music at Accademia di Pinerolo, is a professor at the Conservatory in Bari and a frequent guest professor at many  American universities.

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